INTERPRETACIÓ
Us oferim un seguit de recomanacions i orientacions que cal tenir en compte a l’hora d’ensenyar les cançons. Us hi indiquem dificultats d’interpretació, rítmiques i/o melòdiques concretes de cada cançó.
Escoltar i reproduir la pulsació d’una cançó ens permet descobrir els batecs d’una melodia. Picar-la amb les mans, amb un instrument de percussió o caminar-la ens ajuda a interioritzar-la, a sentir-la dins el cos. Hem escollit la cançó Somni per fer aquest treball de pulsació, perquè permet diferenciar-la en les estrofes i les tornades.
Dificultat 1
Quan estem aprenent una cançó, sovint hi ha algun ritme que no acabem de tenir clar, que no sabem interpretar o bé ens costa de dir-ne el text. Podem utilitzar les cadenes rítmiques per solucionar-ho.
Dificultat 1, 2 o 3, depenent del fragment rítmic que decidim treballar.
Per poder escoltar amb més atenció i viure més intensament una cançó, interactuem amb els companys i les companyes, tot transmetent-los allò que ens fa sentir la música, a través del tacte, del dibuix del nostres dits a la seva esquena…
La cançó Remor ens duu a pensar en els dies de pluja. Quan plou, no ho fa sempre de la mateixa manera. En aquesta activitat, la cançó Remor ens guiarà per poder dibuixar diferents gotes de pluja a l’esquena d’un/a company/a.
Dificultat 1
La partitura és el mitjà d’escriptura per escriure i conservar les cançons. Per poder-la interpretar cal conèixer els diferents elements que la formen. En aquesta activitat descobrirem com s’escriu i com s’interpreta una cançó en una partitura per poder ser llegida i tocada.
Hem escollit la cançó Somni perquè presenta diferents propostes. Es pot cantar una part amb un/una solista i una part amb cor, en aquest cas a dues veus.
Dificultat 2
Acompanyar una cançó amb instruments Orff potencia el sentiment de grup, reforça l’atenció, el sentit del ritme i, al mateix temps, ens fa escoltar l’harmonia que es produeix en interpretar l’acompanyament a veus. Proposem diverses harmonitzacions per a diferents nivells.
Dificultat 1, 2 i 3, depenent de l’harmonització.
Interpretar una cançó amb un instrument ens en permet conèixer la melodia i expressar l’emoció que ens produeix. La flauta dolça és un instrument melòdic que podem utilitzar per aprendre i tocar cançons de manera individual o en grup.
Dificultat 3
El cànon és primer recurs que tenim per començar a cantar polifònicament. Cal viure l’experiència de cantar a diferents veus, de sentir-te formar part de l’harmonia. Aprofitem la cançó Il·lusió per interpretar-lo.
Dificultat 3
L’art en general ens expressa emocions. La música se serveix del ritme i de la melodia per poder expressar-les, però una part molt important és la tonalitat en què ha estat escrita una cançó.
A la cançó Remor podrem reconèixer-hi les dues tonalitats: major i menor.
Dificultat 3
La majoria de música actual es concentra en compassos 4/4 i ¾. Aquests compassos tenen uns temps forts i uns temps febles. Per exemple: el compàs 3/4 té el 1r temps fort i el 2n i 3r febles, mentre que el compàs 4/4 té el 1r fort, el 2n i 4t febles i el 3r semi-fort. Però què passaria si canviem l’ordre dels temps forts i febles? El Swing i el Soul són dos tipus de música on això acostuma a passar. En aquesta activitat podem experimentar aquests canvis.
Dificultat 2